Son yýllarýn güncelliðini yitirmeyen konularýndan Alevilik ve Bektaþilik ile ilgili gerek iletiþim araçlarýnda yürütülen tartýþmalara ve gerekse yayýmlanan çok sayýdaki kaynaða bakýldýðýnda, Anadolu coðrafyasýnýn bu hoþgörülü kültürüyle ilgili net bir çizginin yakalanabildiðini söylemek oldukça güçtür. Bugüne kadar Alevilik ve Bektaþilik tanýmý yeterince yapýlamadýðý gibi, okuyucuya konuyla ilgili doyurucu bilgiler de sunulamamýþtýr.
Arkeoloji ve Sanat Tarihi disiplini bilgilerini, uzun yýllardan bu yana yaptýðý yüzey araþtýrmalarýndan elde ettiði veriler ve tarihi kaynaklarla harmanlayan Ertuðrul Danýk, çok tartýþmalý bu konuya farklý bir boyuttan yaklaþarak Alevilik ve Bektaþilik kültürünü ve bu kültürün birikim alanlarýný inceliyor.
Alevi ve Bektaþi mitlerinin kaynak ve kökenleri ile “bilinçaltý birikimleri” konusunda irdelemelerin yapýldýðý Öteki Tanrýlar’da, günümüzdeki tek tanrý inancýnýn yanýnda, tanrýsal kimlik verdiðimiz ya da tanrýsallaþtýrmaya çalýþtýðýmýz kahramanlarýn ya da farklý bir deyimle öteki tanrýlarýn, bizleri hangi kültür birikimlerine ve öncül kahramanlarýn yaptýklarý eylemlere taþýdýðýna tanýk oluyoruz. Böylece, yazarýnýn da belirttiði gibi, kaynaðýný “Proto Alevilik”ten alan günümüz Alevi ve Bektaþi kültürünün, tarihsel süreç içindeki deðiþimini ve geliþimini izlemek konusundaki farklý bir açýlýmý da yakalýyoruz.