Bu çalýþmanýn amacý, Osmanlý Modernleþmesi’nin iki ana eksenini oluþturan “resim” ve “edebiyat” alanlarýnda ortaya konulmuþ eserlerden hareketle, onlarýn yapýldýklarý dönemin ruh ve zihniyetini anlamaða çalýþmaktýr. Bir yandan siyasi yapý Ýmparatorluktan Cumhuriyete dönüþürken, sosyal ve kültürel yapýda da 17.yy’dan 20.yy’a kadar devam edegelen ve Tanzimat sonrasýnda hýzlanan deðiþimin 1914-40 arasýna nasýl yansýdýðý, konumuz açýsýndan ve “Gerçekçilik” ýþýðý altýnda incelenmiþtir.
Bu süreçte Batý tarzý resim ve edebiyata geçiþi hazýrlayan etmenlerle, bunlarýn dönemin sanatçýlarý tarafýndan nasýl algýlandýklarý ve eserlerinde nasýl ortaya çýktýklarý belirtilmeðe çalýþýlmýþtýr.
Çalýþmanýn aðýrlýk noktasýný resim sanatýmýz oluþturmaktadýr. Bu sanatsal alt üst oluþ sürecinde genel bir fikir versin diye, resim sanatýmýzýn 1940’lardan sonraki seyri de özetlenmiþtir. Böylece, sürekli bir devinim ve yenilenme içindeki resmimiz ve ressamýmýzýn bugünkü durumu ortaya çýkacak; tüketime alýþtýrýlmýþ 21. yüzyýlýn insanýna hitap eden bugünün sanatçýsýnýn, sanatý niçin “bir mizaç sorunu”na indirgediði daha kolay anlaþýlacaktýr diye düþünüyoruz.
Edebiyatçý kimliðine sahip Hatice Bilen Buðra’nýn, resim ve edebiyat konusuna dair olan bu bilimsel çalýþmaya da emek vermiþ olmasý, elinizdeki esere ayrý bir kýymet kazandýrmýþtýr.