Kanat Kitap, Leylâ Erbil’in kitaplarýný yayýnlamaya, ilk baskýsý 1987 tarihinde yapýlan Mektup Aþklarý’yla baþladý... Mektup Aþklarý, mektuplardan oluþan, “modern klasikler” arasýna girmiþ bir roman: Birbirlerine yazdýðý mektuplardan roman kiþilerinin aþk için çýrpýndýðý yavaþ yavaþ ortaya çýkar, ama aþk onlarla alay etmektedir sanki – eðer varsa tabii...
Bozguna uðrar ve gülünçleþirken bile
kendi yüce potansiyellerini
unutturamayan aþklar... Modern
edebiyatýn ürkütücü doruklarýndan biri.
“Tek ilkesi ikiyüzlülük olan bir toplumda birey ahlaklý kalabilir mi? Birbirlerine dayanarak ikiyüzlü bir toplum içinde ayakta kalmaya çalýþan, dahasý onu deðiþtirmeyi düþünebilen bu genç insanlarýn aþk arayýþlarý sadece küçük bir grubun deðil, Ýkinci Dünya Savaþý’ndan sonraki yýllarý yaþayan Türkiye’nin de bir betimini gerçekleþtiriyor. Leylâ Erbil, yaþanan bireysel dramlarýn içe iþlemesini saðlýyor. [...] kiþilere özgü olarak kurduðu anlatým biçimlerinin yetkinliðini özellikle vurgulamalýyým.”
Ahmet Oktay
Ayrýca geçen yýl Leylâ Erbil'in edebiyattaki 50. yýlý dolayýsýyla düzenlenen sempozyumda sunulan bildiriler toplamý da yine Kanat Kitap'tan çýkýyor: Leylâ Erbil'de Etik ve Estetik. Bildirilerde Leylâ Erbil’in öteki yapýtlarý gibi, Mektup Aþklarý da deðerlendiriliyor:
“Aþk mektubu kime yazýlýr? Bu soru ilkin burada bilineni yinelediðim izlenimini uyandýrmýþ olabilir. Aþk mektubu âþýk olunan kimseye yazýlmaz mý, bundan daha açýk bir þey olabilir mi? Fakat âþýk olunan kimse kimdir; mutlak olarak aþk mektubunu yazdýðým, adresine gönderdiðim kimse mi? Ya o kimse adresinde yoksa ya da ayný adda iki kiþi varsa? Bunlara iletiþimin cilveleri denip geçilebilir. Ya da daha da karmaþýk bir durum olarak ve Leylâ Erbil'in Mektup Aþklarý'nda bize gösterdiði gibi, aþk mektubunu yazan kiþi onu neredeyse kopyalayýp iki ayrý kiþiye göndermiþse, belki de onun asýl amacý buysa? Aþk mektubu bu yoldan amacýna ulaþýr mý? Bu amaç nedir?
Aþk mektubu (Erbil'in bize sunduðu örneðe göre) bir ileti olarak doðru alýcýsýný her zaman bulur mu; istenen etkiyi istenen kiþide uyandýrarak onda çaðrýsýný yapar mý; bulmaz ve yapmaz ise ne olur; aþk “aþk” olmaktan çýkar mý?”